Friday, July 9, 2010

Destinasi Sabah : Simpang Mengayau.

Tanjung Simpang Mengayau adalah sebuah tanjung yang terletak paling utara di Pulau Borneo. Tanjung ini terletak di Daerah Kudat, kira-kira tiga jam setengah pemanduan atau sejauh 215 kilometer dari Bandaraya Kota Kinabalu. Selanjutnya tentang sejarah Simpang Mengayau sila klik di sini.

Simpang Mengayau sememangnya menjanjikan pemandangan yang memukau mempesonakan. Berdiri di hujung tanjung, kita dapat melihat dua lautan iaitu Laut China Selatan di barat dan Laut Sulu di bahagian timur. Di bahagian timur jelas kelihatan Pulau Balambangan dan Karakit dan di bahagian belakangnya pula Pulau Mangsi (sebuah pulau kecil terletak di wilayah selatan Filipina). Anda juga dapat menyaksikan rumah api di Pulau Kalampunian dan Pantai Kalampunian, iaitu pantai yang tercantik di Kudat.

Di penghujung tanjung ini juga merupakan laluan utama kapal dan pedagang dari timur dan barat sejak dahulu. Malahan, tidak jauh dari tanjung berkenaan diletakkan sebuah pelampung oleh pihak Muzium Sabah kerana di situ terdapat bangkai sebuah kapal dagang besar yang tenggelam beberapa dekad yang lampau. Dahulu, Tanjung Simpang Mengayau ditakuti kerana sinonim sebagai tempat persembunyian lanun, tetapi ia kini didekati dan dirapati saban hari lantaran keindahan semulajadi dengan sejarah yang tersendiri.

Foto-foto.


1 comments:

Anonymous said... [Reply]

best..hehehe..

Photobucket
Ahli Kelab Pelancongan SMK Pekan II Kota Belud bersama guru penasihat bagi tahun 2010.